Πως να επιλέξω φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου?

Η επιλογή φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται από το ηλεκτρικό όχημα που θα αποκτήσετε (EV), από την παροχή στον πίνακα της οικίας σας και από τους τύπους φορτιστών που υπάρχουν στην αγορά. Σε αυτό το άρθρο θα βρείτε αναλυτικές πληροφορίες για τα κριτήρια επιλογής φορτιστή.


Η επιλογή του φορτιστή ηλεκτρικού οχήματος επηρεάζεται από διάφορες παραμέτρους

Τι πρέπει να προσέξετε στην εγκατάσταση?

Είδη παροχών

Στην Ελλάδα, τα σπίτια έχουν τις εξής παροχές ρεύματος:

Απλό μονοφασικό με γενική ασφάλεια 32Α – 8 ΚW
Ενισχυμένο μονοφασικό με γενική ασφάλεια 50Α – 12KW
Απλό τριφασικό με 3 γενικές ασφάλειες 32A – 25KW
Ενισχυμένο τριφασικό με 3 γενικές ασφάλειες 50A – 35KW

Διαφορά ανάμεσα σε AC και DC

Το ρεύμα που μας παρέχει η ΔΕΔΔΗΕ είναι εναλλασσόμενο. Ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα λειτουργούν με συνεχές ρεύμα (DC). Οι οικιακοί φορτιστές αυτοκινήτων μεταφέρουν το AC ρεύμα στο ηλεκτρικό όχημα και αυτό το μετατρέπει σε συνεχές μέσω του ενσωματωμένου on-board charger που έχει. Αυτό σημαίνει ότι λόγω αυτής της μετατροπής υπάρχουν περιορισμοί στον χρόνο φόρτισης και την μέγιστη ισχύ φόρτισης.

Επειδή ο μικρότερος οικιακός φορτιστής είναι 7KW, στις μονοφασικές εγκαταστάσεις, η χρήση του φορτιστή θα είναι οριακή ως προς την ισχύ. Με απλά λόγια, με την χρήση άλλων φορτίων όπως εστία, θερμοσίφωνα, κλπ δεν θα αντέχει η παροχή για να κάνετε χρήση του φορτιστή.


Πόσο κοστίζει η εγκατάσταση ενός φορτιστή ηλεκτρικού οχήματος?

Το κόστος εγκατάστασης ενός οικιακού φορτιστή μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 200 και 800 ευρώ για την εργασία και 200 εως 1000 ευρώ για τα υλικά. Εξαρτάται από πολλούς παράγοντες που αναλύονται διεξοδικά με περιπτώσεις στο άρθρο πόσο κοστίζει η εγκατάσταση ενός φορτιστή.

Αίτηση αυτοψίας για την εγκατάσταση ηλεκτρικού φορτιστή

Η προσφορά για την εγκατάσταση σταθμού ηλεκτρικής φόρτισης εξαρτάται από παράγοντες όπως το μήκος καλωδιώσεων, η θέση στάθμευσης σε σχέση με τον κεντρικό πίνακα και άλλες παραμέτρους που απαιτούν αυτοψία στον χώρο.

Το κόστος για αυτοψία και ενημέρωση στον χώρο σας ανέρχεται στα 50 ευρώ με ΦΠΑ (εντός Αττικής)

e-mail: [email protected]


    Τι φορτιστή να επιλέξω?

    Όπως αναφέρεται παραπάνω, οι οικιακοί φορτιστές δεν μετατρέπουν το εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) σε συνεχές DC. Με αποτέλεσμα αυτή η μετατροπή να γίνεται μέσα στο on-board charger του ηλεκτρικού οχήματος. Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος φόρτισης είναι μεγαλύτερος σε σχέση με έναν επαγγελματικό φορτιστή σε σταθμό ή πρατήριο.

    Επίσης, δεδομένου ότι τα περισσότερα οχήματα που παράγονται αυτήν την περίοδο έχουν μέγιστη ισχύ φόρτισης τα 7KW, δεν θα είχε νόημα η αγορά ενός οικιακού φορτιστή πάνω από τα 7KW. Όμως επειδή οι κατασκευαστές βελτιώνουν συνεχώς την τεχνολογία των μπαταριών και του on-boarch charger, θα είχε νόημα να προβείτε σε εγκατάσταση μεγαλύτερου φορτιστή αν μελλοντικά θέλετε να αποσύρετε το ηλεκτρικό σας όχημα με πιο νέα έκδοση.

    Επιπλέον θα πρέπει να επιλέξετε την ισχύ του φορτιστή με βάση την υπάρχουσα εγκατάσταση όπως αναφέρεται παραπάνω.

    Μια ακόμη παράμετρος που χρειάζεται να λάβετε υπόψη σας είναι ότι οι μπαταρίες φθείρονται περισσότερο με μεγάλες ταχύτητες φόρτισης στο εναλλασσόμενο ρεύμα. (AC). Για αυτό και πολλοί κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων προγραμματίζουν τα on-board chargers να μην επιτρέπουν την χρήση του ηλεκτρικού οχήματος (EV) κάτω από ένα όριο. Πχ. όταν η μπαταρία πέσει στο 10%. Με τον καιρό επιτρέπουν όλο και περισσότερη χρήση της μπαταρίας.


    Σε πόσο χρόνο φορτίζει ένα ηλεκτρικό όχημα EV ?

    Στο διπλανό Infographic, ο χρόνος φόρτισης εξαρτάται από την χωρητικότητα της μπαταρίας και την ισχύ του φορτιστή.

    Φαίνονται τα 3 είδη φορτιστών (Level 1 με απλή πρίζα, Level 2 με φορτιστή οικιακό και Level 3 με επαγγελματικό φορτιστή)

    Παράλληλα συγκρίνουμε 3 διαφορετικά οχήματα με διαφορετικές μπαταρίες.


    Παραδείγματα χρόνου φόρτισης για έναν φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου

    Παράδειγμα 1

    Μια Jaguar I-PACE έχει ένα OBC (on-board charger ή ενσωματωμένο φορτιστή) με μέγιστη φόρτιση στα 7,4ΚW.

    (τα KW μετράνε την ισχύ ή κατανάλωση. 1 KW ισούται με 1000 Watt. Λέμε πως μια λάμπα LED έχει 13Watt ισχύς ή κατανάλωση)

    Αυτό σημαίνει πως αυτό το όχημα μπορεί να φορτίσει στο μέγιστο με 7,4KW με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC – Οικιακό)
    Ακόμα και αν έχετε αγοράσει έναν εξωτερικό φορτιστή στα 22KW, το όχημα δεν θα φορτίζει με παραπάνω από 7,4KW.

    Παράδειγμα 2

    Ένα RENAULT ZOE μπορεί να φορτίσει μέχρι 22KW.

    Αυτός ο περιορισμός από το On-board Charger επηρεάζει και την ταχύτητα φόρτισης.

    Αν όμως φορτίζουμε τα παραπάνω αυτοκίνητα σε επαγγελματικούς φορτιστές μου μεταφέρουν το DC ρεύμα κατευθείαν στο όχημα, τότε η Jaguar μπορεί να φορτίσει στα 100Κw. Αυτό λοιπόν ονομάζεται ταχεία φόρτιση. (Fast Charging) Επειδή δεν παρεμβάλλεται από τον On-board charger και δεν καθυστερεί την μεταφορά του ρεύματος με το να το μετατρέπει από AC σε DC μέσα στο όχημα.

    Με έναν φορτιστή 7KW, ένα ηλεκτρικό όχημα (EV) θα θέλει περίπου 6 ώρες για πλήρη φόρτιση. Ενώ χωρίς φορτιστή και με απευθείας σύνδεση με οικιακή πρίζα, θα χρειαστούν 18,5 ώρες. (Υπολογίζοντας ότι έχουμε ένα όχημα με μπαταρία χωρητικότητας 42 KWh). Αντίστοιχα με έναν επαγγελματικό φορτιστή σε πρατήριο, μπορεί να φορτίσει σε 1 ώρα.


    Τι επιπρόσθετα χρειάζονται εκτός από τον φορτιστή?

    Πρίζες φορτιστών

    Στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τον Ιανουάριο του 2013 για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων χρησιμοποιούνται κυρίως οι σύνδεσμοι Type 2 στην εναλλασσόμενη / ΑC φόρτιση και CCS 2 για συνεχούς ρεύματος/ DC φόρτιση (συνδυασμός Type 2 με ακροδέκτες συνεχούς ρεύματος).

    Ο λόγος που υπάρχουν διάφορες πρίζες είναι ότι υπάρχουν διάφορα πρότυπα τα οποία καθορίζουν τις προδιαγραφές των καλωδίων και των πριζών φόρτισης ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή, και τις απαιτήσεις του εκάστοτε ηλεκτρικού δικτύου. Πιο συγκεκριμένα, οι τύποι πριζών (charging sockets) μπορούν να χωριστούν στις εξής 4 βασικές κατηγορίες.

    Τύποι πριζών ή Φις

    • Type 1 – Μονοφασικός σύνδεσμος (με βάση το πρότυπο SAE J1772/2009), που εφαρμόζεται ευρέως στις αγορές της Βορείου Αμερικής και της Ασίας.
    • Type 2 – Μονοφασικός ή Τριφασικός σύνδεσμος (με βάση το πρότυπο VDE-AR-E 2623-2-2) που καλύπτει την Ευρωπαϊκή αγορά καθώς και χώρες της Νοτίου Αμερικής.
    • Type 3 – Μονοφασικός ή Τριφασικός σύνδεσμος όμοιος του Type 2, ο οποίος συνοδεύεται από προστατευτικά κλείστρα ασφαλείας.
    • Type 4 – Σύνδεσμοι που χρησιμοποιούνται για υπερταχεία DC φόρτιση και ανάλογα με την προέλευση του ηλεκτρικού οχήματος, υπάρχει το βύσμα CHAdeMO ή και CCS (Combined Charging System).
    Συνεπώς στην Ελλάδα, ισχύει το βύσμα Type 2 το οποίο έχει κυκλικό σχήμα αποτελούμενο συνολικά από επτά επαφές. Οι συγκεκριμένες επαφές περιέχουν το σύνολο των ηλεκτρικών φάσεων (L1, L2, L3), τους αγωγούς ουδετέρωσης (N) και γείωσης (PE), καθώς και δύο επαφές (PP, CP) μέσω των οποίων επιτυγχάνεται η επικοινωνία του σταθμού με το αυτοκίνητο.

    Τι τύποι πριζών υπάρχουν στους φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων

    Φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου
    Φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου

    Προστασία από υπερτάσεις

    Στην περίπτωση εγκατάστασης οικιακού φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου 7KW, ο ιδιοκτήτης προτείνεται να εγκαταστήσει τα μέσα προστασίας που υποδεικνύονται από το πρότυπο IEC 61851-1 στον πίνακα διανομής προκειμένου να προστατέψει την εγκατάσταση του.

    1) Εγκατάσταση MCB 40A.

    Αυτό είναι μια διπολική ασφάλεια 40A ή 63Α που προστατεύει τον φορτιστή σε περίπτωση βραχυκυκλώματος.


    2) Εγκατάσταση αντι-κεραυνικής προστασίας Type 1 ή 2

    Με απλά λόγια, αυτό είναι προστασία από κεραυνούς που μπορεί να προκαλέσουν ζημιά στα ηλεκτρονικά εξαρτήματα του φορτιστή και να χάσετε την εγγύηση. Εδώ να σημειώσω ότι μπορεί να συνδυαστεί με επιτηρητή τάσης ο οποίος ανιχνεύει τις πτώσεις τάσεις και υπερτάσεις του δικτύου. Μπορεί να συνδυαστεί με την προστασία όλης της οικείας. Για περισσότερες πληροφορίες διαβάστε το παρακάτω άρθρο όπου αναλύονται τα μέτρα προστασίας από κεραυνούς και υπερτάσεις

    Διαβάστε το άρθρο και μάθετε περισσότερα για την προστασία από υπερτάσεις της οικιακής εγκατάστασης ή του φορτιστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων


    Προστασία από ηλεκτροπληξία

    Εγκατάσταση Ρελέ Διαρροής τύπου Α

    Συνιστάται η εγκατάσταση RCD προστασίας τύπου Α στον πίνακα που θα ελέγχει τον φορτιστή ηλεκτρικού οχήματος. Με απλά λόγια, αυτό είναι ένα ρελέ διαρροής (το ονομάζουμε και διακόπτη διαρροής ή Διάταξη Διαφορικού Ρεύματος (ΔΔΡ) ή αντι-ηλεκτροπληξιακό ρελέ) το οποίο προστατεύει από τυχόν ηλεκτροπληξία σε περίπτωση διαρροής ρεύματος.

    Στην Ελλάδα, χρησιμοποιούνται υποχρεωτικά στα σπίτια, τα ρελέ τύπου AC, ενώ ο τύπος A παρέχει ανίχνευση DC ρευμάτων διαρροής. (Στην Γερμανία, είναι υποχρεωτικός αυτός ο τύπος στις οικίες)


    Έλεγχος μέσω Wifi ή με κάρτα RFID

    Ο φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να έχει σύστημα εξουσιοδοτημένης χρήσης όπως RFID κάρτες για τους χρήστες. Με απλά λόγια να ενεργοποιούν κάποιο χρήστες με χρήση κάρτας τον φορτιστή ώστε να μην υπάρχει πρόσβαση στον οποιονδήποτε. Επίσης μπορεί να συνδέεται ο φορτιστής με WIFI ή μέσω καλωδίου με δίκτυο ώστε να μπορεί ο χρήστης να παρακολουθεί απομακρυσμένα την πορεία φόρτισης, τυχόν προβλήματα και κατανάλωση.

    Διατίθενται από τους περισσότερους κατασκευαστές.


    Πρέπει να γίνει κάποια γραφειοκρατική διαδικασία ?

    H εγκατάσταση φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου ή υποδομών φόρτισης σε υφιστάμενες ηλεκτρικές εγκαταστάσεις θα πρέπει υποχρεωτικά να γνωστοποιείται στον διαχειριστή δικτύου με τη συμπλήρωση του κατάλληλου εντύπου σύνδεσης/ενημέρωσης που έχει αναρτηθεί στον ισότοπο του διαχειριστή και διαφοροποιείται ανάλογα με το επίπεδο της σύνδεσης της παροχής.

    Δείτε την σχετική σελίδα στην ιστοσελίδα του ΔΕΔΔΗΕ

    Δείτε την σχετικά αναφορά στην ιστοσελίδα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

    Στην περίπτωση που για τη σύνδεση των υποδομών απαιτείται επαύξηση ισχύος της υφιστάμενης παροχής, ο καταναλωτής με τον ίδιο έντυπο αιτείται την αύξηση. Το έντυπο ΧΤ (χαμηλής τάσης) ή ΜΤ (Μέσης Τάσης) υποβάλλεται στην έδρα της αρμόδιας περιοχής ΔΕΔΔΗΕ στην οποία ανήκει η εγκατάσταση του. Ειδικά για τη σύνδεση υποδομών φόρτισης εγκαταστάσεις ΜΤ της Αττικής, το έντυπο υποβάλλεται στην έδρα της δευτεροβάθμιας περιφέρειας Αττικής (ΔΠΑ). Η συμπλήρωση του εντύπου σύνδεση/ενημέρωσης και η συνυποβολή των απαιτούμενων εγγράφων και στοιχείων καθίσταται υποχρεωτική σύμφωνα με το άρθρο 27 του Ν.4710/2020.

    Βρείτε όλη την νομοθεσία για την Ελλάδα σχετικά με την εγκατάσταση σημείων φόρτισης στην ιστοσελίδα του ηλεκτρολόγου μηχανικού Κ. Σαρρή Γεώργιου – sarrisg.gr


    Υπάρχει κάποιο πρόγραμμα που επιδοτεί την εγκατάσταση του φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου ?

    Το πρόγραμμα “κινούμαι ηλεκτρικά” του Υπουργείου Περιβάλλοντος.

    Κινούμαι ηλεκτρικά


    Ποιοι φορτιστές υπάρχουν στην αγορά?

    Φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου της εταιρείας HAGER

    Η Hager, εταιρεία ηλεκτρολογικού υλικού διαθέτει 3 τύπους φορτιστών. Οι δυο είναι οικιακής χρήσης και ο τρίτος επαγγελματικής χρήσης. Το witty.home στα 7 ή 22KW και το witty.premium στα ίδια KW με δυνατότητα ενεργοποίησης από κάρτα RFID.

    Δείτε περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της Hager.

    Δείτε το κόστος στην σελίδα της ΚΑΥΚΑΣ

    Φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου της εταιρείας LEGRAND

    Η Legrand, εταιρεία ηλεκτρολογικού υλικού διαθέτει 2 φορτιστές σε 5 παραλλαγές ανάλογα με το φις και μονοφασικό/τριφασικό ρεύμα.

    Με μια γκάμα ισχύος από τα 3,7 KW εως τα 22ΚW. Διαθέτει και παρελκόμενα υλικά από ασφάλειες μέχρι συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου.

    Δείτε περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της Legrand

    Δείτε το κόστος στην σελίδα της ΚΑΥΚΑΣ

    Φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου της εταιρείας ΑΒΒ

    Η ΑΒΒ, εταιρεία ηλεκτρολογικού υλικού διαθέτει οικιακούς και επαγγελματικού φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Διαθέτει παραλλαγές ανάλογα με μονοφασικό/τριφασικό ρεύμα, με κοινό φις 230V ή Type 2, και με μια γκάμα ισχύος από 3,7 εως 22KW.

    Επιπρόσθετα διαθέτει φορτιστές με δυνατότητες RFID και απομακρυσμένου ελέγχου και ενσωματωμένη προστασία από υπερτάσεις ή αντι-κεραυνική προστασία.

    Δείτε περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της ΑΒΒ

    Δείτε το κόστος στην σελίδα της ΚΑΥΚΑΣ

    Φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου της εταιρείας MC-CHARGERS

    Η εταιρεία MC-CHARGERS είναι μια ελληνική εταιρεία κατασκευής φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και παρέχει μια σειρά από οικιακούς και επαγγελματικούς φορτιστές που κυμαίνονται από 7KW εως 22ΚW, μονοφασικούς ή τριφασικούς.

    Με επιπρόσθετες δυνατότητες χρήσης με RFID κάρτα, anti-graffiti προστασία και απομακρυσμένο έλεγχο και παρακολούθηση δεδομένων

    Δείτε περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της MC-CHARGERS


    Αίτηση αυτοψίας για την εγκατάσταση ηλεκτρικού φορτιστή

    Η προσφορά για την εγκατάσταση σταθμού ηλεκτρικής φόρτισης εξαρτάται από παράγοντες όπως το μήκος καλωδιώσεων, η θέση στάθμευσης σε σχέση με τον κεντρικό πίνακα και άλλες παραμέτρους που απαιτούν αυτοψία στον χώρο.

    Το κόστος για αυτοψία και ενημέρωση στον χώρο σας ανέρχεται στα 50 ευρώ με ΦΠΑ (εντός Αττικής)

    e-mail: [email protected]



      Διαβάστε τι είπαν πελάτες μου:

      Φίλιππος, Οικία στην Κερατέα

      Βρήκα τον Κ. Δενδρινό από το διαδίκτυο και του ζήτησα να αναλάβει την εγκατάσταση ενός συστήματος επιτήρησης τάσης και προστασίας από κεραυνούς στο σπίτι μας στην Κερατέα. Η περιοχή φημίζεται για τις συχνές πτώσεις τάσης και κάθε βδομάδα, καιγόταν τουλάχιστον μία συσκευή. Μετά την εγκατάσταση των συστημάτων, δεν είχαμε ξανά πρόβλημα. Από την αρχή, ο Κ. Δενδρινός μας πρότεινε αναλυτικά λύσεις και τιμές. Είναι επεξηγηματικός, ευγενικός, συνεπής και άριστος τεχνικός.

      Αναστασία, Οικία στην Αγία Παρασκευή

      “Αντιμετώπιζα ένα πρόβλημα με το ρελέ διαρροής. Για την ακρίβεια, έπεφτε 3 φορές την ημέρα για διαφορετικό λόγο με αποτέλεσμα να φωνάξουμε τον Γιάννη. Μετά από 3 επισκέψεις, κατάφερε να εντοπίσει μια βλάβη που υπήρχε σε μια σύνδεση στον τοίχο από κακοτεχνία προηγούμενων εργασιών. Με αναλυτικές εξηγήσεις και μεθοδικότητα, κατάφερε να λύσει ένα πρόβλημα διαρροής που υπήρχε.”

      Γιώργος, Οικία στην Πετρούπολη

      Ζητήσαμε από τον Κ. Δενδρινό να αναλάβει την ανακαίνιση της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης του γραφείου μας. Συνεπής εξαρχής και αναλυτικός στις προτάσεις τους. Μέχρι το πέρας του έργου, ήταν κοντά μας σε όλες τις απαιτήσεις. Τον συνιστώ ανεπιφύλακτα. Εκτός από καλό τεχνικός, είναι πάνω από όλα ανθρώπινος και κατανοεί τις απαιτήσεις του πελάτη.


      Παρακολουθήστε ένα βίντεο με φορτιστές αυτοκινήτων


      Πίνακας περιεχομένων

      Leave a comment